In ons vakgebied denken we bij kunstwerken meestal aan bruggen of tunnels, maar ook voor beeldende kunst geven we regelmatig constructief advies. Bekijk hieronder een aantal kunstwerken waar we een bijdrage aan geleverd hebben.

De maagden, Apeldoorn

Op de rotonde aan de Matenpoort in Apeldoorn is een groot kunstwerk van Elisabet Stienstra te vinden. Drie maagden lijken te zweven, een op haar buik, de ander op haar zij en de derde op haar rug.
Op de tekening is te zien hoe de maagden blijven zweven.

FaceMePLS, CC BY 2.0 , via Wikimedia Commons

Twee monumentale hoofden, Wijchen

In Wijchen kom je op de rotonde tussen de Graafseweg en Nieuweweg Twee monumentale hoofden tegen. De hoofden zijn elkaars spiegelbeeld.

Oorspronkelijk zouden de hoofden uit baksteen gemaakt worden, maar dat bleek door de grote hoeveelheid vormen niet uitvoerbaar. De kunstenaar, Elizabeth Stienstra, besloot daarom de hoofden te gieten in beton, waarbij een baksteenstructuur gemaakt is. Door de voegen echt in te voegen ziet het er echt als metselwerk uit.

De Jacht, Etten-Leur

De Britse beeldhouwer Tom Puckey heeft voor de rotonde aan de Parklaan in Etten-Leur een kunstwerk gecreëerd dat bestaat uit 52 echte iepenbomen, vier aluminium bomen en acht bronzen windhonden die in paren jagen.

De kunstenaar werd geïnspireerd door het schilderij ‘The Hunt in the Forest’ (De Jacht in het Bos) van de middeleeuwse Italiaanse schilder Paolo Uccello.

Het gigantische wiel, Zwolle

Op het eerste gezicht lijkt het object langs het Twistvlietpad in Zwolle, het fietspad in Stadshagen, een gewoon, half begraven voorwerp te zijn. Hoewel het op het eerste gezicht lijkt alsof het is gemaakt van baksteen, is het in werkelijkheid beschilderd brons.

De baksteenachtige uitstraling van dit opvallende kunstwerk is een knipoog naar de architectuur in de wijk, terwijl het grote wiel verwijst naar de fietsroute.

tra-noi: Thom Puckey. The Vesalius Sculpture, Terneuzen. 2007.

Het Vesalius-beeld (voorheen De man met de cape), Terneuzen

Aan de Scheldeboulevard in Terneuzen staat een bronzen beeld van ongeveer 5 meter hoog, 5 meter breed en 5 meter diep. Het beeld van Thom Puckey is gebaseerd op een prent van de zestiende-eeuwse Vlaamse tekenaar en anatomist Andreas Vesalius. In de volksmond heet het beeld De potloodventer.

De vrijwilliger, Maastricht

De Vrijwilliger is een standbeeld van Tom Puckey dat de aandacht vestigt op het werk van vrijwilligers en hun erkenning viert voor hun waardevolle bijdragen aan de maatschappij. Dit beeld symboliseert vrijwilligerswerk en de altruïstische inzet van mensen die hun tijd en energie besteden aan het helpen van anderen.

Oorspronkelijk stond het beeld bij Mosae Forum, maar door herhaaldelijk vandalisme is het verplaatst naar de voormalige schooltuin van de Sint-Servatiusschool.

De Figuurtoren, Groningen

Het kunstwerk De Figuurtoren, gecreëerd door Bea Stienstra, is een groot granieten sculptuur dat te vinden is aan de P. van Dijkstraat in Groningen.

Het acht meter hoge kunstwerk bestaat uit elf op elkaar gestapelde mensfiguren en volledig uit graniet gemaakt. Er zijn elf figuren, wat verwijst naar het voetbalstadion dat hier stond en naar Berlage, die elf vaak als basis gebruikte en die de structuur ontwierp van de Oosterparkwijk.

Terpsichore, Venlo

Op de rotonde aan het Nolensplein in Venlo staat een beeld van een vrouw met vogels en snaren. Dit kunstwerk in zilverbrons is gemaakt door de kunstenares Elisabet Stienstra.

Het beeld is gemaakt vanwege het 115-jarig bestaan van Koninklijke Zangvereniging Venlona. Het is geïnspireerd op de Griekse muze Terpsichore, beschermvrouwe van het koor.

Noch Einmal, Amsterdam

Het kunstwerk van Henk Visch aan de Polderweg is zes meter hoog en weegt ruim duizend kilo. De de titel Noch Einmal verwijst naar het recyclen van het originele ontwerp, aangezien elke keer dat Visch een exemplaar verkoopt, er nog een afgietsel van een been wordt gemaakt.

Glas-in-lood in project Oostpoort, Amsterdam

Twee enorme glas-in-loodramen sieren het project Oostpoort/Polderweg. Het kunstwerk van Stefan Glerum laat de geschiedenis van de voormalige locatie van de Oostergasfabriek zien. Aan de zijde langs het spoor vertelt het raam lokale verhalen met een algemeen historisch thema. Aan de zijde van de tuin worden meer persoonlijke verhalen gedeeld die betrekking hebben op deze locatie.

De 106 individuele glaspanelen werden op traditionele wijze gemaakt door een glas-in-lood atelier, waarbij handgeblazen glas werd gebruikt.

Elke 20 seconden wordt een nieuw kunstwerk getoond. Je kunt ook navigeren met onderstaande oranje blokjes.

Naar het artikeloverzicht

Meer weten? Neem contact op