Contractvormen en constructieve veiligheid
De contractvorm bepaalt waar risico’s liggen en wie waarvoor verantwoordelijk is. Dat geldt zeker voor constructieve veiligheid. Hieronder vind je de vier meest gebruikte modellen — mét bijbehorende aandachtspunten en aanbevelingen.
UAV (Traditioneel model)
De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het ontwerp, inclusief constructieve veiligheid. Dit vereist een scherp bestek en een heldere scope voor de hoofdconstructeur.
Aanbeveling: Leg expliciete prestatie-eisen vast rondom constructieve veiligheid, zodat er geen twijfel ontstaat over de verwachtingen.
Bouwteam
De opdrachtgever werkt vanaf het ontwerp samen met een aannemer. Constructieve veiligheid is goed te borgen als de constructeur vanaf de VO-fase actief betrokken is.
Aanbeveling: Leg de toets- en coördinatierol van de constructeur contractueel vast. Zo wordt de samenwerking versterkt en voorkom je onduidelijkheden tijdens het proces.
UAV-GC
De aannemer ontwerpt en realiseert. De opdrachtgever moet een waterdichte vraagspecificatie aanleveren.
Aanbeveling: Betrek een onafhankelijke hoofdconstructeur of constructief adviseur al in de initiatieffase. Laat deze meedenken bij het opstellen van de vraagspecificatie en ook tijdens het ontwerp en de uitvoering toetsen of aan de uitgangspunten wordt voldaan. Zo ontstaat grip op ontwerpkwaliteit, toetsbaarheid en overdraagbaarheid richting de kwaliteitsborger — en voorkom je herstel achteraf.
Turnkey
Bij turnkey-projecten is de verantwoordelijkheidsverdeling vaak minder duidelijk. Veel hangt af van wat er exact is afgesproken én hoe partijen zich gedragen. Is er sprake van een écht sleutelklare oplevering, of blijft de opdrachtgever inhoudelijk betrokken?
Aanbeveling: Laat vooraf een risicoanalyse maken van constructieve raakvlakken. Zorg voor duidelijke overdrachtsdocumenten, zodat ook bij sleutelklare oplevering helder is wat is afgesproken en gecontroleerd.